2 roti dalam 1 hari

Minggu lepas masa duk sibuk bergerai di rumah ;)  sempat juga ana bagi makcik yang tolong ajar ana buat roti tempoh hari tu rasa Nasi Beriani. Masa beri tu terangkanlah kat makcik tu ini masakan ala2 paki, then terang jugak lauk ayam kurma n acar tu. huhu.. bila tang kurma tu menarik sikit sebab sebutannya macam nihonggo.

kurma   = masakan kurma kita

kuruma = kerete (nihonggo)

So makcik tu pun kata dia mesti cepat ingat sebab kalau nak ingat lauk tu ingatlah sebutan ‘kereta’ tu😀 lucu je makcik ni..hehe kawaii. Esokannya makcik tu pun pulangkan roti pada kami. Banyak pulak tu. Roti Perancis tapi sori sangat2 sebab ana memang lupe nama dia sebab bila dah di sebut lidah nihon ni lain macam bunyinya. Masa tu pulak akhi yang tolong tanyakan sebab ana ni nak bercakap tak berapa lancar sangat lagi😛. Teringat Croissant tu kalau depa ni sebut jadi ‘kuro san’ ( = en. Kuro). Jadi lama ana berfikir ape tu roti ‘kuro san’. Bila dah diterangkan barulah ana tahu oh itu rupanya kuro san…😛 . Opsss lagi satu gambarnya xde. huhu tapi ana ganti dengan roti macik tu bagi jugak tapi roti lain.🙂

Kebetulan pada hari macik ni bagi roti, ana pun on the way tengah buat roti.  Buat roti bun yang ada pelbagai inti (kacang, kaya & tuna). Jom tengok gambar😉

roti kacang, kaya & tuna

bun berinti kacang, kaya & tuna (ana punya)

sweet green pea bread

sweet green peas bread (macik punya)

2 jenis roti

watashi no vs kimura san no pan desu

Untuk resipi ni ana ambil kat MyResipi. Nak masukkan kat sini susah sikit. Selalu tak dapat masuk dah sekarang. Tapi sekiranya antum berada di negara lain cuba try rasanya xde masalah. kat jepun ni je kami2 ni hadapi masalah sikit. :)  Tapi kalau  ana dapat masuk lepas ni, insyaAllah ana masukkan nanti.🙂

This entry was posted in MARI CUBA RESEPI and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s